2014 har varit ett år då det hänt ganska mycket. Förra årets nyår firade vi in tillsammans med Vänner i Thailand, på ao nang stranden som de senaste 4 åren. Risballonger och raketer och en midnattspuss för att fira in ett nytt år tillsammans. 
 Jag jobbade mina sista månader , veckor och dagar för den här gången på Kon-tiki och i mars åkte conny iväg på kurs för att få titeln course director. Var iväg nästan en månad ute på äventyr. Sen kom han tillbaka till ao nang och vi påbörjade 2 veckora ledighet tillsammans för att avsluta våra 3,5 åri thailand tillsammans. vi firade in de thailändska nyåret songkran  och dagen efter åkte vi hem bruna som pepparkakor för första gången tillsammans. 

Hemma pendlade vi mellan vimmerby och höör och våra familjer och vänner. Vi fick ha en fantastisk svensk vår tillsammans och vi hann med flera roliga stora händelser bla dop och 30 årskalas. 

17 maj landade vi på bali. Klockan var 00,35 och allt var mörkt och hel nytt. Vi kom fram till rummet vi skulle sova i. Utan air con och vi kunde inte låsa dörren och hundar som rörde sig utanför. Jag var rädd, vart hade vi kommit, det kändes verkligen inte rätt.  Vi hade slängt oss ut i ingenstans och vad väntade för oss?  De första veckorna på Bali var riktigt jobbiga för mig. Conny fick trösta en ledsen flickvän som längtade efter trygghet, ett hem och någonstans att jobba.

Efter husletande hittade vi äntligen det vi kunde kalla hem. Ett litet hus med en liten trädgård och risfält runt omkring. vi trivdes väldigt bra och det kändes rätt och äntligen började Bali kändes rätt. jag hittade mina vänner en trygghet runt om livet i Bali. Det började kännas som ett hem. Just nu känns Bali bättee än Thailand att leva i en längre tid. Börjar infrastrukturen att fungera så alla 4 miljoner skotrar som finns på ön kan köra enligt reglerna så blir det nog toppen. Tråkigt nog med bali för min del är att de den 1 januari 2014 införde bali reglen att är du under 25 år gamal är det omöjligt att få arbetstillstånd.... vilken för mig har varit det mest frusterande i hela flytten, för conny med för den delen. Hade vi vetat om det så hade vi aldrig flyttat.. Men det visste vi inte när vi 2013 tog beslutet.  Med "skam den som ger sig" - mottot har jag förtvivlat sökt alla jobb jag kommit åt. Jag lyckades, JAG, som inte är någon hejjare på engelska skaffa mig ett jobb online (vilket innebär inget arbetstillstånd behövs).  Jag undervisar kineser i åldrar 6 år upp till vuxen ålder i engelska. Korrigerar grammatik och för en dialog med dom. Ett roligt men ensamt jobb som känns mer som ett jobb medan jag letar annat. Man får ta vad man får, eller hur? 

Conny har trivts som fisken i vattnet med sin nya roll och position. Man kan se det i hans ögon och han är lycklig med det han jobbar med.

I slutet av oktober -  fick jag ett erbjudande att åka till östra timor och jobba i 3 veckor. Ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. Så iväg åkte jag och vilket äventyr. 1. Jag fick undervisa dykning igen - Helt fantastiskt. 2. Jag  fick uppleva saker som kommer finnas med mig hela livet - valar, tält på en öde ö , nytt oupptäckt land att upptäcka.  Med enorm lycka på olika sätt åkte jag hem till Bali och mötte upp Jeppe på flygplatsen igen.  

En månad hade vi sedan tillsammans  nov- dec innan jag skulle åka mot sverige för en semester på en månad. Vi firade in julen med julmys och julstämning. Upplevde lyckaoch motgångar men tillsammans är vi starka. 

Jag har Vaknat varje dag och är lycklig för att jag har conny. Han får mig alltid att må bra och är en fantastisk människa. En förebild för så många och en helt underbar sambo. Härlig känsla det där att känna sig nykär även efter 4 år. 

2014 är också året som jag firar jul hemma med min familj för första gången på 5 år, och så fantastiskt det har varit hittils. 5 minuter innan Kalle skulle börja på julafton så kommer snö. Min högsta önskan och sedan dess hae det varit snö och kallt och helt perfekt snöväder och snölandskap.  Vi har haft många kvällar med god mat, slapp i soffan och sällskapspel, mycket bus i snön och pulkaåkning, bastubad och rullning i snön och äventyr, shopping och julklappskvällar.  kvalitetstid med familjen är oslagbart och jag njuter och andas in varje sekund.

Imorgon firar vi in ett nytt år-  2015 står och knackar på. 

Jag hoppas och tror att 2015 kommer att bli ett spännande år. Jag vet inte riktigt vad som kommer hända har ingen aning för att vara helt ärlig. Jag hoppas på ett jobb där jag trivs och kan känna mig behövd. Jag hoppas att 2015 ger mig nya utmaningar att övervinna. Jag hoppas att 2015 på Bali kommer bli fantastiskt. Jag ska fortsätta försöka ge de som betyder mycket för mig det där lilla extra. 

Ett nyårslöfte som jag haft så länge jag kan minnas är att sluta bita på naglarna. Ska mitt 24de år förverkliga detta löfte eller ska det bli som alla år- lika korta naglar som vanligt. 

Jag och även Conny önskar alla våra nära och kära ett gott nytt år och ta hand om varandra och uppskatta tiden tillsammans med de du älskar.  Dags att lämna 2014 bakom sig och anta ny årsutmaningen.

Gott nytt 2015! 



































Kommentera

Publiceras ej